مشکلات تغذیه ای سالمندان

رژیم غذایی و ورزش

مشکلات تغذیه ای سالمندان

۳ بازديد
مشکلات سالمندان در خوردن غذا
تغییرات اعصاب ماهیچه ها و کاهش ترشح بزاق منجر به بروز مشکلات بلع در سالمندان می شود. این مشکل باعث ترس از خفگی و امتناع از خوردن غذا می شود. دهیدراسیون بدن و مصرف برخی داروها باعث خستگی دهان می شود. سالمندان باید در حالت نشسته غذا بخورند. خوردن غذا در وضعیت خوابیده ، خطر ورود غذا به دستگاه تنفس و التهاب ریه را افزایش می دهد. پرستار سالمند در موقع دادن غذا به سالمند توجه و دقت کافی و لازم را جهت مراقبت از سالمند داشته باشد..
 
۲- اختلالات گوارشی
اختلالات گوارشی شامل حالت تهوع، ترش کردن و یبوست با بالا رفتن سن افزایش می یابد. پرستار سالمند باید هرگونه تغییر در وضعیت تغذیه سالمند را با خانواده ایشان در میان بگذارد.
 
نشانه های اختلالات گوارشی به شرح زیر است :
 
 کاهش ترشحات صفرا
عادات غذایی نامناسب
وضعیت نامناسب اجابت مزاج
نگرانی های ذهنی 
عوارض داروهای مصرف شده
۳- مشکلات روده ای
یبوست مشکل رایج بسیاری از سالمندان است . علت یبوست دریافت ناکافی مایعات است. مایعات در بدن موجب تولید مدفوع زیاد و نرم و تعداد دفعات اجابت مزاج می شود.
 
۴- بیماری ها و مشکلات تغذیه سالمندان
بیماری های مختلف بر روی وضعیت تغذیه سالمندان تأثیر می گذارد. فرد بیمار به دلیل پیشرفت بیماری و مصرف دارو به مواد مغذی بیشتری نیاز دارد. سالمندان باید از نظر سلامت عمومی،میزان فعالیت بدنی و وجود بیماری های مزمن به منظور دریافت تغذیه مناسب غذایی مناسب ارزیابی شوند.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.